90 13 620 542 90+

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
 

همه چیز درباره «خرید بیزینس فعال»

مهرداد محمدرضا مشاور کسب و کار در ترکیه > آموزش  > همه چیز درباره «خرید بیزینس فعال»

همه چیز درباره «خرید بیزینس فعال»

خرید بیزینس فعال در ترکیه ۲۰۲۲

راه اندازی کسب وکار در ترکیه و تمام دنیا سه راه کلی دارد: فرانچایز و اخذ نمایندگی از یک برند معتبر، راه اندازی از صفر یا خرید یک بیزینس فعال که در ترکیه به آن دویر گفته میشود. این مقاله درباره دویر کردن است و نکات و شرایط مهم در خرید یک بیزینس فعال در ترکیه.

در بخش کامنت‌های این مقاله به سوالات شما پاسخ می‌دهیم. برای مشاوره سوالات خود را در واتس اپ بفرستید یا وقت مشاوره حضوری بگیرید.

خرید بیزینس فعال چیست؟

فرض کنید در ترکیه یک رستوران ایرانی باز کرده اید و چند سالی است که مشغول به کار هستید، مشتری‌های ثابت دارید و اصلاحا بیزینس شما جا افتاده است. بعد از چند سال، به دلایل شخصی مثل مهاجرت به شهری دیگر، نمی‌خواهید یا نمی‌توانید رستوران خود را اداره کنید. میتوانید این رستوران را با تمام تجهیزات و مجوزها به شخص دیگری بفروشید. در واقع تنها مدیریت رستوران عوض میشود و تمام کارکنان بدون یک روز تعطیلی به کار خود ادامه میدهند.

یک مثال دیگر: شخصی صاحب یک بیزینس خانوادگی مثل یک کارگاه دوخت لباس بچه است و کارگاه در حال کار را به فردی دیگر واگذار می‌کند. این بیزینس فعال یا کسب وکار در حال فعالیت میتواند یک مارکت با محصولات داخل مغازه باشد، میتواند یک مدرسه یا یک کافی شاپ و … باشد.

در واگذاری بیزینس فعال شما مالکیت یک بیزینس را خریداری میکنید و هزینه خاک خوری و زحمات گردآوری و برندینگ آن را پرداخت میکنید.

خرید بیزینس فعال، می‌تواند یک انتخاب خوب در ترکیه باشد؟

هرچقدر هم برای مهاجرت آماده باشید اما بیزینس حرف و بحث متفاوتی دارد. ذائقه مردم کشور مقصد شما، حفره ها و تله های تبلیغاتی و ناآشنا بودن به پروسه اخذ مجوزها و مسايل قانونی یک کشور و حتی جذب نیرو برای کسب وکارتان چالش های زیادی خواهد داشت.

خرید بیزینس فعال به شما این فرصت را میدهد که از روز اول درآمد نسبتا ثابتی داشته باشید.

شکی نیست که با راه اندازی یک کشب وکار از صفر معمولا برای شناخته شدن نیاز به زمان دارید و من همیشه توصیه میکنم تا سه ماه هزینه های بیزینس شامل اجاره و دستمزد کارمندان و قبوض را داشته باشید.

نمونه های بیزینس فعال در ترکیه برای فروش

چالش‌های خرید یک بیزینس فعال در ترکیه

خرید یک بیزینس فعال همیشه مثبت نیست. خیلی چالش ها و مشکلات میتواند پیش پای شما بگذارد و کسب و کاری ضررده روی دست شما بگذارد. شما بمانید و قرض و وام هایتان.

اگر به فرانچایز و اخذ نمایندگی برند فکر میکنید این مطلب را ببنید.

نکته اولین که باید به ان دقت کنید این است که این بیزینس چرا واگذار شده است؟

دلایل واگذاری بیزینس بسیار زیاد و متفاوت است. مهاجرت، بیماری، مشکلات خانوادگی، بی علاقگی به این کار یا سود ناکافی همه از نمونه دلایل واگذاری یک بیزینس است. البته که برای بعضی سرمایه دارها و کارآفرین ها همین یک بیزینس است. آنها یک کسب وکار را راه اتدازی میکنند. برندینگ و تبلیغات کامل. بعد به قیمت بالاتری به فروش میرسانند. و البته به خاطر اینکه شغل انهاست، آشنایی کامل و تیم مرتبط دارند. با پروسه های مجوزگیری آشنا هستند و برای تجهیز کردن از تحفیفات خرید تعداد بالا بهره میگیرند. این کار هم برای انها سودمند است و هم برای شما.

اما این تمام ماجرا نیست.

ممکن است یک بیزینس ورشکسته بخرید!

بله. ممکن است یک بیزینس شکست خورده باشد و مجموعه ای قرض و وام بخرید. اما چند نکته مهم را در نظر بگیری:

۱- تمام حساب‌های مالی را با همراهی یک مشاور مالی و مالیاتی بررسی کنید. (تیم مالی مشاوره مهرداد محمدرضا این خدمات را انجام میدهد).

۲- با کمک یک وکیل بررسی کنید آیا این کسب وکار در ترکیه وام معوقه دارد یا نه، مجوزهای آن ابطال نشده اند، مشکل حقوقی، شکایت و … ثبت شده یا نه (بررسی حقوقی توسط وکلای مهرداد محمدرضا بررسی میشود).

۳- یک تا دو هفته در محل کسب وکار حضور داشته باشید و رفت و آمدهای مشتریان، تعداد کالا و محصول فروخته شده، برگه ها و فاکتورها را بررسی کنید.

برندسازی در ترکیه

۴- ممکن است خرید یک بیزینس راکد به نفع شما باشد. اما چطور؟

یک بیزینس که سود بالایی ندارد، ممکن است فقط نقص مدیریتی داشته باشد. و شما با بررسی و برطرف کردن مشکل، سیستماتیک کردن کار و تبلیغات درست بتوانید بیزینس را به سود بالا برسانید.

اما فراموش نکنید این بیزینس را میتوانید (و باید) زیر قیمت بخرید. در واقع شما تجهیزات را خریداری میکنید و با ری برند کردن بیزینس به آن رونق میدهید.

چطور میتون فهمید این بیزینس درآمد خوبی دارد یا نه؟

چند نکته را بررسی کنید::

۱- اسناد مالیاتی. شرکت و بیزینسی که درآمد بالا دارد و مالیات ها را به موقع پرداخت کرده گواه درآمد آن است.

۲- شرط بازرسی اسناد و حضور یک تا دو هفته در محل کسب

چالش های کاری در خرید و واگذاری بیزینس فعال

بیزینس مثل سپرده گذاری بانکی نیست و در بهترین حالت، درآمد ماه جاری و ماه قبل به شما اعلام میشود. هرچه بعد از آن پیش می آید به عهده شما خواهد بود. مدیریت شما میتواند یک بیزینس شکست خورده را موفق و یک بیزینس میلیاردی را زمین بزند.

در مدیریت بیزینسی که پیش از شما یک مدیر دیگر داشته است، باید به سوالات زیر فکر کنید:

  • آیا کارمندان همچنان میخواهند با شما کار کنند؟
  • آیا تامین کننده ها با شرایط قبلی همکاری را ادامه خواهند داد؟
  • آیا صاحب ملک شما را به عنوان مستاجر جدید با همان مبلغ میپذیرد؟
  • آیا شما تمایل به کار با همان تیم قبلی را دارید؟

در نهایت اینکه خرید یک بیزینس فعال به همین سادگی که فکر میکنید نیست و نیاز به مشاوره دقیق دارد. من و تیم کسب وکار من در این مسیر همراه شما خواهم بود.

برای رزرو وقت مشاوره راه اندازی کسب و کار در ترکیه، دفاتر ما در آنتالیا، ازمیر و استانبول و در شهرهای مشهد، اصفهان و تبریز خوشامدگوی شما هستند.

بدون ديگاه

ارسال نظر

مهرداد محمدرضا هستم
ارسال