90 13 620 542 90+

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
 

نوآوری در کسب و کار (از ایده تا پایان راه)

مهرداد محمدرضا مشاور کسب و کار در ترکیه > آموزش  > نوآوری در کسب و کار (از ایده تا پایان راه)

نوآوری در کسب و کار (از ایده تا پایان راه)

نوآوری و خلاقیت در یک کسب و کار میتواند کلید موفقیت شما باشد. میتواند سرعت رشد بیزینس شما را چندین برابر کند. میتواند درآمد ده برابر رقبا برای شما داشته باشد و یا اینکه سرمایه شما را بر باد بدهد.

گاهی نوآوری راه رفتن روی لبه یک دیوار است.

فرض کنید سرمایه مشخصی دارید و به راه اندازی کار در ترکیه فکر میکنید. میتوانید یک رستوران ترکی راه بیاندازید و یا راه تر از آن از یک برند معتبر و شناخته شده نمایندگی بگیرید. در این که با اخذ فرانچایز بیزینس شما تضمین شده است شکی نیست. اما این همه ماجرا نیست.

اولا فرانچایز برای همه مناسب نیست، به خصوص کسانی که میخواهند راه خودشان را خلق کنند. دوما یک کسب وکار نوآورانه و خلاقانه میتواند رشد سریعتری داشته باشد.

در دنیا هر سال هزاران استارت آپ شروع به کار میکنند و تنها تعداد کمی موفق میشوند اما ازین بین تعدادی هستند که به سود میلیون دلاری میرسند. البته همیشه نوآوری در کل ایده نیست. گاهی یک غذای جدید در منو میتواند ایده خلاقانه شما باشد و سودآوری خوبی برای شما داشته باشد. گاهی نوآوری میتواند در دیزاین مغازه باشد و گاهی در خدمات پس از فروش شما، من در این مقاله سعی کردم انواع نوآوری در کسب و کار را برای شما تبیین کنم. پس اگر به راه اندازی کار در ترکیه یا در هرجای دنیا فکر میکنید این مقاله را تا پایان بخوانید و نظراتتان را کامنت کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش کسب و کار در ترکیه – گام به گام

نوآوری در ایده کسب و کار

خلاقیت در لغت به معنای استفاده از تفکر برای خلق ایده یا مفاهیم تازه است. به کارگیری دو مفهوم خلاقیت و نوآوری در کنار هم می‌تواند دریچه تازه‌ای برای شروع کارآفرینی و توسعه کسب و کار باز کند.

ایده کسب و کار شما ممکن است کاملا نو باشد. مثل ایده eBay یا فروشگاه اینترنی آمازون. یا میتواند ایده های قبلی را بهبود بدهد مثل سایت نمایش فیلم نتفلیکس.

بیشتر بخوانید: راهنمای راه اندازی کسب و کار انلاین

فرقی نمیکند به کار در ترکیه فکر میکنید به ایران، کانادا یا آمریکا. جهان امروز ما با سرعت در حال تغییر و پیشرفت است. هر کسب و کاری که بخواهد در دور رقابت با بقیه باقی بماند، لازم است تا همواره ایده جدیدی برای ارائه داشته باشد. همان طور که عنوان کردیم نقش خلاقیت در کسب و کار بسیار حائز اهمیت است. به طوری که در مراحلی از کار لازم است بخشی از وقت صرف تفکر شود. این تفکر می‌تواند به منظور تغییر در محصولات یا خدمات قبلی و یا اضافه کردن موارد جدید به آن باشد. زمانی که برای تفکر صرف می‌شود نه تنها کار را با اختلال مواجه نمیکند، بله می‌تواند به عنوان نقطه‌ای برای جهش کسب و کار نیز شناخته شود.

در همین ابتدای مسیر بهتر است بدانید که هیچ دستورالعمل مشخصی برای راه‌اندازی کسب و کار جدید وجود ندارد و هیچ قانونی نیست که دقیقا به ما کمک کند و بگوید چگونه به ایده نو برسیم، در این میان تنها چیزی که اهمیت دارد، این است که دانش خود را از دنیای بازاریابی و علایق مشتریان بیشتر کنید و با راهکارهایی که در این مسیر به شما کمک می‌کند آشنا شوید.

نیازهای بازار را بشناسید

بگذارید با داستان مشهور سایت اجاره AirBnB شروع کنیم.

شیوه کار این پلتفورم به این شکل است که افراد در سرتاسر جهان می توانند اتاق های اضافی منزل شان را کرایه بدهند؛ آن هم به اشخاصی که برای مسافرت و بازدید از شهر آماده اند.با این که این بیزینس قدمت زیادی ندارد ولی از موفق ترین کسب وکارهای دنیاست و درآمد میلیون دلاری دارد.

Airbnb کار خود را با یک طرح ساده آغاز کرد!

در اکتبر سال ۲۰۰۷، برایان چسکی (Brian Chesky) و جو بيا (Joe Gebbia) که دانش آموخته دانشکده طراحی رُد آیلند (Rhode Island) نیویورک بودند، سعی داشتند تا جایگاه شغلی خود را در سانفرانسیکو تثبیت کنند. علیرغم اینکه آنها فارغ التحصیل رشته طراحی بودند اما در تامین مخارج روزانه خود مشکل داشتند. این دو مرد جوان دو راه بیشتر نداشتند؛ یا باید راهی برای کسب پول بیشتر پیدا می کردند یا به شهر خودشان بازمی گشتند.

آن ها به هنگام تحصیل در دانشگاه یاد گرفته بودند که هر مشکلی را با داشتن تفکری خلاق می توان حل کرد. آنها پس از چاره اندیشی زیاد تصمیم گرفتند تا انرژی خود را روی کنفرانس پیش روی انجمن طراحان صنعتی آمریکا در سانفرانسیسکو متمرکز کنند.

آنها با بررسی شرایط متوجه شدند که در طول این رویداد شهر با کمبود تعداد اتاق هتلها مواجه خوهد شد. همین آگاهی نسبت به شرایط موجود باعث شد ایده ای نو در ذهن آنها شکل گیرد. آنها این حرکت اقتصادی را AirBed & Breakfast به معنی تخت بادی و صبحانه نامیدند و آن را در وبلاگ شان تبلیغ کردند. در کمال تعجب این حرکت اقتصادی ساده و خلاقانه آنها نتیجه داد و در عرض چند روز، سه مشتری آنجا را رزرو کردند. آنها پس از موفقیت اولیه طرحشان، تصمیم گرفتند که راهی برای اجاره آپارتمان های دیگران پیدا کرده و از این طریق واسطه گری کنند.

میبینید از یک نیاز تا ایده عالی فاصله زیادی نبود! البته در اینن بین سختی های زیادی کشیدند تا در نهایت توانستند ایده و استادت آپ خود را به ثمر برسانند.

برندسازی را فراموش نکنید

تمام برندهای بزرگ و کارآفرینان مشهور به لطف نوآوری شان در دنیای کسب و کار ماندگار شده اند. هیچ برندی با عملکردی معمولی در دنیای کسب و کار برای همیشه ماندگار یا حتی موفق نمی شود. درست به همین خاطر هر کسب و کاری به طور مداوم در تلاش برای تقویت بخش نوآوری اش است. متاسفانه این امر به سادگی امکان پذیر نیست. 

بیشتر بخوانید: ۵ مرحله کلیدی برای برندسازی در ترکیه

وقتی شما محصول تازه یا نوآوری خاصی در کسب و کارتان نداشته باشید، چرا مشتریان باید به شما توجه نمایند؟ این پرسش اساسی باید همیشه پیش روی شما قرار داشته باشد. در غیر این صورت شاید بسیار راحت تر از آنچه فکرش را بکنید، از مسیر اصلی برندتان دور شوید.

نوآوری در مسیر

بسیاری از برندها شجاعت متفاوت بودن را ندارند. درست به همین خاطر سال های متمادی با شیوه ای یکسان در بازار حاضر می شوند. این امر به معنای ناتوانی برای توسعه کسب و کار و در بلندمدت ریزش شدید مشتریان است. فقط برخی از برندها شجاعت عملکرد متفاوت در مقایسه با دیگر کسب و کارها را دارند.

مثال خوبی برای نوآوری در مسیر، اولین شرکت‌هایی است که کسب وکار خود را آنلاین کردند.

نتفلیکس در ابتدا یک شرکت کرایه فیلم به صورت VHS بود و بعد از اینکه دنیای اینترنت راه خودش را بین کاربران باز کرد، توانست با ساختن یک پلتفورم تماشای آنلاین فیلم در بازار بماند و رشد عالی داشته باشد.

اغلب اوقات انتخاب یک راهکار متفاوت در حوزه کسب و کار ترسناک است. وقتی همه برندها در حال عمل به یک شیوه هستند، انتخاب الگویی دیگر نیاز به اعتماد به نفس زیادی دارد. البته تمام ماجرا مربوط به اعتماد به نفس نیست. شما باید راهکار مناسبی نیز در دست داشته باشید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان پیدا نخواهید کرد. 

اگر شما در تلاش برای اجرای یک راهکار تازه در عرصه کسب و کارتان هستید، باید پیش از اجرای رسمی اش نسبت به اجرای آزمایشی توجه نشان دهید. این امر شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و جلب نظر مساعدشان را افزایش می دهد. همچنین کسب و کار شما نیز با شرایط موجود در این زمینه به خوبی آشنا خواهد شد. 

بیشتر بخوانید: بیزینس های موفق ایرانی که کارآفرینان زن آن ها را پایه گذاری کردند

برنامه ریزی + ریسک پذیری = فرمول موفقیت

فرمول موفقیت یک استارت آپ دو اصل فردی مهم است. برنامه ریزی و تحلیل دیتا و پیش بینی در کنار ریسک پذیری، انعطاف و حل مسئله برای کارآفرینی مهم است،

مهارت برنامه ریزی

مدیریت یک کسب و کار، همیشه نیازمند برنامه ریزی است. برنامه ریزی و تعیین اهداف سالیانه، برنامه ریزی برای توسعه نیروی انسانی، برنامه ریزی برای جستجو و یافتن فرصتهای جدید، برنامه ریزی برای تامین منابع مالی و ده‌ها برنامه مشابه دیگر، از جمله نیازهای اجتناب ناپذیر مدیریت کسب و کار هستند.
در کسب و کارهای بزرگ، دپارتمان‌ها و واحدهای مختلف، توسط کارکنان و مدیرانشان، به نوعی این برنامه ریزی‌ها را انجام می‌دهند و نقش مدیر ارشد، بیشتر از جنس تعیین جهت‌های کلی و نیز تلاش برای همسو کردن برنامه های واحدها است.
اما دشواری مدیریت کسب و کار کوچک در این است که تقریباً خلق و ارزیابی و همسو کردنو پیاده سازی برنامه‌ها، توسط یک یا شاید دو فرد کلیدی انجام می‌شود. شاید ضعف مهارت برنامه ریزی و پیاده سازی برنامه‌ها، در سازمان‌های بزرگ (به علت تقسیم شدن بار آن بین افراد و دپارتمان‌های متعدد) خود را به سرعت نشان ندهد، اما در کسب و کارهای کوچک، اثرات منفی و ثمرات مثبت مهارت برنامه ریزی را به سرعت مشاهده خواهیم کرد.

مهارت ریسک کردن

توجه داشته باشید که ریسک را هم می‌توان به عنوان یک صفت شخصیتی (Personality Trait) و هم به عنوان یک مهارت فردی (Personal Skill) در نظر گرفت.

ما معمولاً بحث ریسک به عنوان صفت شخصیتی را با ریسک پذیری و ریسک به عنوان یک مهارت را با ریسک کردن مورد اشاره و ارجاع قرار می‌دهیم.

یک کارآفرین باید هم مهارت و هم شخصیت ریسک پذیر داشته باشد. اما این ریسک کردن به معنی انتخاب طرح و ایده نو است. و اگر بدون برنامه ریزی آینده نگرانه باشد تنها شکست است که انتظارش را میکشد.

من مهرداد محمدرضا مشاتور کسب وکار در ترکیه هستم و اگر به راه اندازی کسب و کار در ترکیه فکر میکنید، ایده نویی دارید و میخواهید به بازارهای بین المللی وارد شوید من همراه شما خواهم بود.

برای رزرو مشاوره کسب وکار در واتس اپ با من در ارتباط باشید.

بدون ديگاه

ارسال نظر

مهرداد محمدرضا هستم
ارسال