90 13 620 542 90+

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
 

۹ اشتباهِ ثبت شرکت در ترکیه که میتواند دردسرساز شود!

مهرداد محمدرضا مشاور کسب و کار در ترکیه > راهنمای کسب و کار  > ۹ اشتباهِ ثبت شرکت در ترکیه که میتواند دردسرساز شود!

۹ اشتباهِ ثبت شرکت در ترکیه که میتواند دردسرساز شود!

اگر به ثبت شرکت در ترکیه فکر میکنید، باید بدانید چند اشتباه کوچک به خصوص در اساسنامه ثبت شرکت میتواند بیزینس شما را به خطر بیاندازد و یا برای شما دردسر ایجاد کند. این مطلب درباره اشتباهات رایج ثبت شرکت در ترکیه است. تا پایان مقاله همراه من باشید

برای ثبت شرکت در ترکیه روی واتس اپ با من در ارتباط باشید.

کلیک کنید

ثبت شرکت در ترکیه ۲۰۲۲

ثبت شرکت اولین قدم برای کسب درآمد در ترکیه است. یعنی فرقی نمیکند بیزینسی شروع میکنید یا فریلنسر هستید. حتی تاکسی دارها برای فعالیت قانونی و بیمه شدن لازم است شرکت ثبت کنند. البته اگر کارمند هستید زیر نظر یک شرکت کار میکنید و شخصا نیازی به ثبت شرکت ندارید.

بیشتر بخوانید: هزینه ثبت شرکت در ترکیه ۲۰۲۲

ثبت شرکت در ترکیه به چندین مدل قابل اجام است که رایج ترین آنها شرکت لیمیتد یا مسئولیت محدود است. با ثبت شرکت لیمیتد، یک یا چند سهامدار یک اساسنامه تنظیم میکنند و طبق آن مشخص میکنند که در یک یا چند حیطه فعالیت تجاری خواهند داشت.

  • برای مثال آقای الف و ب برای راه اندازی یک املاک شرکتی ثبت میکنند و در اساسنامه قید میکنند که امور حقوقی مثل گرفتن اقامت را هم انجام میدهند.

نوع دیگر شرکت در ترکیه، شرکت شخصی است که برای یک نفر و با یک مقصود قابل انجام است.

  • برای مثال خانم س برای فروش آنلاین لباس یک شرکت ثبت میکند.

شرکت شخصی به راحتی جمع میشود ولی بستن شرکت لیمیتد زمان بر و هزینه بر است. به همین خاطر هم اصلا توصیه نمکنم برای اموری مثل اقامت گرفتن شرکت ثبت کنید.

اشتباهات دردسر ساز در ثبت شرکت در ترکیه

اگر به ثبت شرکت در ترکیه فکر میکنید باید بدانید که اساسنامه، عنوان و سهامداران مهمترین ارکان شرکت شما هستند و باید در ثبت آنها دقت کنید. در ادامه توضیح بیشتری به شما خواهم داد.

تاکید میکنم که ثبت شرکت باید توسط یک مشاور مالی آشنا به امور خارجی‌ها و به ویژه ایرانی‌ها انجام دهید.

محدودیتهایی که ایرانیان به خاطر تحریم بانکی در تمام دنیا دارند چیزی نیست که تمام مشاوران مالی و حسابدارها از آن اطلاع داشته باشند. همانطور که خیلی از مراجعین من تعریف میکنند که هنگام مراجعه به بانک گاها کارمندان بانک از مشکل افتتاح حساب یا ارائه کردیت کارت به ایرانیان تعجب میکنند.علاوه بر این قوانین مربوط به ایرانیان مدام تغییر میکنند.

نوآوری در بیزینس و هرچه لازم است بدانید

اولین اشتباه در مفاد اساسنامه شرکت

خیلی از افراد تعداد زیادی از عناوین کسب و کاری را هنگام ثبت شکت قید میکنند که همین میتواند دردسرساز شود. توصیه میکنم تنها مواردی که قصد دارید و یا ممکن است وارد آن شوید را وارد کنید. برای مثال تجارت آنلان در کنار حوزه مواد غذایی گزینه مناسبی است. در عین حال اگر تخصص خاصی دارید هم میتوانید آن را قید کنید. برای مثال اگر یک کافه افتتاح میکنید و چند زبان میدانید ممکن است بعدتر دوره آموزشی در کافه برگزار کنید. البته دقت کنید ثبت شرکت و آوردن عنوان به معنی گرفتن مجوز نیست. بعد از ثبت شرکت برای خیلی از موارد باید جداگانه تقاضای مجوز کنید،

بعضی از این عناوین برای ایرانی ها مشکل ساز میشوند و اگر به عنوان یک ایرانی در ثبت شرکت هنگام تنظیم اساسنامه عناوین پتروشیمی و یا هر مورد تجاری مشابه و یا صادرات و واردات باشد، در افتتاح حساب بانکی (حساب شرکت) به مشکل میخورید.

  • پتروشیمی
  • صادرات
  • واردات
  • بازرگانی بین المللی

بنابراین در تنظیم اساسنامه دقت کنید این موارد جز موضوعات شغلی شرکت نباشد.

دومین اشتباه در ثبت شرکت، عنوان شرکت

عنوان در شرکت شخصی به نام صاحب شرکت است. برای مثال شخصی به نام علی محمدی شرکتی به همین نام خواهد داشت اما در شرکت لیمیتد و یا انواع دیگر شرکت، نام انتخابی روی شرکت قرار میگیرد. همانطور که در اغلب کشورها هم همینطور است، نام تجاری شما میتواند با نام شرکت متفاوت باشد برای مثال نام شرکت دیجیکالا، فن آوران نو آوازه است و برگه های اداری و مالیاتی این شرکت به همین نام هستند.

نکته مهم در ثبت شرکت دقت در انتخاب عنوان است که در اخذ مجوزها اهمیت پیدا میکند. در مورد انتخاب اسم با مشاورین مالی و حقوقی آشنا به این موارد مشورت کنید.

مطالب محبوب: اقامت ترکیه با ثبت شرکت – اقامت تجاری

سومین نکته در ثبت شرکت، عدم شناخت کافی از شرکا

سومین نکته بسار مهم در بحث ثبت شرکت در ترکیه، شناخت شرکاست. بعضی از مراجعین با شخصی صرفا به خاطر ایرانی بودن شریک میشوند بدون اینکه سابقه تجاری فرد را بدانند و یا یک شهروند ترک را به عنوان سهامدار شرکت یا شریک اعلام میکنند در صورتی که شناختی از این فرد ندارند.
شراکت با افراد مطمئن و متخصص از مهمترین و اساسی ترین اصول برای یک شرکت است عدم انتخاب افراد مناسب برای شراکت در شرکت ممکن است منجر به ایراد خسارات جدی وغیرقابل جبران شود ازجمله سود جویی و سوء استفاده مالی وغیرمالی اشخاص سودجو از موقعیت خود به عنوان شریک، متزلزل شدن اعتبار شرکت،عدم همکاری شورای های مذکور دررابطه با تشکیل جلسات شرکت و ایجاد تغییرات و یا انحلال شرکت ایجاد، دردسر و مشکلات جهت اخراج شریک خطا کار ازشرکت، احتمال ایجاد مشکلات منجر به ورشکستگی به واسطه اعمال انجام شده توسط شریک سودجو، بخشی ازمشکلاتی است که ممکن است انتخاب فرد یا افراد نامناسب به عنوان شریک برای شرکت ایجاد کنند.

چهارمین اشتباه: عدم اطلاع کافی از قانون تجارت وعدم مطالعه قوانین ثبت شرکت :

عدم توجه به قوانین کشور ترکیه برای ثبت شرکت در ترکیه میتواند باعث بسیاری ازعوارض جبران ناپذیر به شرکت گردد مثلاً ندانستن تفاوت بین ثبت شرکت مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص یا تفاوت بین مؤسسه و شرکت. همانطور که می دانیم شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص و بالعکس قابل تبدیل نمی باشد هرچند که قانون تجارت کمی نامفهوم به نظر می‌رسد اما مطالعه مکرر آن وهمچنین صحبت با مشاوران حقوقی در ترکیه می توانند به فهم بیشتر آن کمک کنند.

پنجمین اشتباه در ثبت شرکت: نداشتن هدف و ایده واقعی :

خیلی از هموطنان تنها برای اخذ اقامت ترکیه، اقدام به ثبت شرکت میکنند که من همیشه درباره مضرات آن صحبت کرده ام. چنانچه مؤسس یا مؤسسان ثبت شرکت نسبت به اهداف شرکت اطلاعی نداشته و یا دارای شناخت و درک کامل نباشند درآینده شرکت با مشکلات فراوانی مواجه می شود پس داشتن شناخت کامل از اهداف برای مؤسس آن درهنگام ثبت شرکت الزامی است.

ششمین اشتباه رایج : توجه نکردن به امورمالیاتی شرکت :

مالیات یکی ازمهم‌ترین مسائلی است که می بایست به آن اهمیت داده شود. بی توجهی به مسائل مالیاتی می‌تواند جرایم سنگینی به همراه داشته باشد برای جلوگیری ازجریمه شدن هرساله در ماه جولای اظهارنامه مالیاتی خود را تنظیم کرده و مالیات خود را بپردازید.

هفمین اشتباه ثبت شرکت در ترکیه: عدم اهمیت به سرمایه ثبتی شرکت :

سرمایه ثبتی شرکت ازجمله مواردی است که سهامداران و مدیران نسبت به آن بی اهمیت عمل می‌کنند. بسیاری ازشرکت‌ها با حداقل سرمایه یعنی سرمایه ثبتی ده هزار لیر ثبت می شوند. این سرمایه سال‌هاست که به صورت غلط در قانون تجارت درآمده است این سرمایه شاید برای سالها قابل قبول بوده اما همه می‌دانیم که ارزش این پول پایین است و نمی تواند به عنوان اندوخته یا توان مالی شرکت قلمداد شود. سرمایه ثبتی شرکت نشانه اعتبار شرکت می باشد هرچند که درثبت شرکت مسئولیت محدود و ثبت مؤسسه سرمایه ثبتی اظهاری می باشد و تنها درشرکت های سهامی خاص سرمایه غیراظهاری است.

هشتمین: عدم اطلاعات کافی درمورد ثبت شرکت :

تأسیس شرکت دارای مراحل و شرایط بسیاری می باشد که نداشتن اطلاعات از این مراحل باعث تأخیر و اختلال در روند امورثبت می‌شود گاهی عدم آگاهی از این مراحل باعث تکرار یک مرحله و برگشت مدارک از اداره ثبت شرکتها می شود.به همین خاطر ثبت شرکت توسط کسی که تجربه و دانش کافی دارد بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: مشاغل ممنوعه در ترکیه برای ما خارجی‌ها

نهمین اشتباه: بی توجهی به آدرس دفتر مرکزی شرکت :

بسیاری از افراد درهنگام ثبت شرکت به علت نداشتن شرکت واقعی آدرس صوری و یا آدرس منزل خود را ارائه می دهند که پس از ثبت این مورد برای آنها دردسر ساز می شود. با ثبت شرکت در ترکیه برای تایید آدرس مسئول شرکت با هماهنگی به محل دفتر شما سر میزند. تا با حضور شخص سهامدار آنجا را تایید کند. دقت کنید آدرس شما میتواند خانه هم باشد و این بستگی به کسب و کار شما دارد.

برای اطلاعات کامل درباره دفتر کار در ترکیه اینجا کلیک کنید و این مطلب را بخوانید.

آغاز فعالیت تجاری بسته به شرایطی است که درآن گاهی یک اشتباه می تواند جبران ناپذیر باشد، ازاین رو دانستن اشتباهات رایج در ثبت شرکت افراد را یاری می دهد تا بعد از تأسیس شرکت گرفتارمشکلات آن نشوند.
بنابراین توصیه میکنم در صورتی که برنامه وهدفی برای شرکت خود ندارید تا زمانی که تمام امکانات و شرایط لازم فراهم نشده،نسبت به ثبت شرکت اقدام نکنید تا ازجریمه های مالیاتی و مشکلات حقوقی در امان باشید.اگر قصد شما راه اندازی یک بیزینس در ترکیه است، من از صفر تا صد همراه شما خواهم بود، کافی است روی واتس اپ با من تماس بگیرید.

برای مشاوره ثبت شرکت و راه اندازی بیزینس در ترکیه روی واتس اپ با من در ارتباط باشید.

کلیک کنید

بدون ديگاه

ارسال نظر

مهرداد محمدرضا هستم
ارسال