90 13 620 542 90+

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
 

در ترکیه سرمایه گذاری کنیم یا نه؟

مهرداد محمدرضا مشاور کسب و کار در ترکیه > در ترکیه سرمایه گذاری کنیم یا نه؟

در ترکیه سرمایه گذاری نکنید؟

پاسخی به فایل صوتی منتشر شده مبنی بر خطرات سرمایه گذاری در ترکیه

من در این مقاله، بر پایه مستندات قانونی نقدی بر فایل صوتی که اخیرا منتشر شده نوشته ام. این فایل به شرایط گرجستان اشاره میکند و بعد نسبت به ترکیه نتیجه گیری مینماید

آیا ترکیه جای امنی برای سرمایه گذاری است؟

آیا ترکیه جای امنی برای سرمایه گذاری است؟آیا ترکیه جای امنی برای سرمایه گذاری است؟ این سوالی است که شاید شما هم از خودتان پرسیده باشید. به خصوص که چند وقت اخیر خبرها و بعضا شایعاتی درباره گرجستان و ایرانیان مهاجر این کشور به گوش میرسد
اگر در ترکیه سرمایه گذاری کنم آیا میتواند هروقت بخواهم سرمایه خود را خارج کنم؟
آیا میتوانم ملک خریداری شده ام را بفروشم؟
آیا ممکن است شهروندی و پاسپورت ترکیه من باطل شود؟
آیا حساب دلاری من بسته میشود؟
آیا پاسپورت ایرانیان در گرجستان باطل شده؟
من به تمام سوالات شما پاسخ داده ام

 

نه فقط ترکیه، بلکه هر کشوری در دنیا میتواند بهشت سرمایه‌گذاران باشد با بررسی دقیق! و میتواند بر باددهنده سرمایه شما شود اگر بی‌گدار به آب بزنید
سرمایه گذاری یا سپرده گذاری در ترکیه

هیچکس نمیتواند به شما بگوید کدام کشور انتخاب بهتری برای سرمایه گذاری است. این شمایید که با بررسی درست باید تصمیم بگیرید

مهاجران ایرانی در گرجستان اخراج نشده اند

اولین مورد بحث من درباره فایل صوتی منتشر شده در کانالهای تلگرامی، مسئله گرجستان است. با این که این حوزه تخصصی من نیست اما با جستجوی منابع معتبر قانونی این مطلب را گردآوری کردم چراکه نیمی از پیشبینی های گوینده بر این اساس است.

گرجستان چندین سال است که برای پیوستن به اتحادیه اروپا تلاش میکند ازین رو هم قوانین سفت و سختی دارد که از آن تخطی نکرده و نمیکند. اقامت گرجستان به سه شکل قابل اخذ است. کاری، تحصیلی و خرید ملک. اقامتی که با خرید ملک میگیرید مشابه اقامت توریستی ترکیه است که هنگام اخذ، شما تعهد میدهید طی یکسال یا استخدام شوید یا کسب و کار راه بیاندازید. در واقع کشور گرجستان تعهدی برای تمدید اقامت شما ندارد.

نوع دیگر اقامت در گرجستان اقامت دایم است. این اقامت اساسا شهروندی نیست و بنابراین تبعیت و پاسپورت به فرد متقاضی تعلق نمیگیرد. با این وجود اقامت دایم باطل شدنی نیست و به جز موارد خاص مثل قتل و قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان امکان ابطال ندارد. این نوع اقامت تنها با سرمایه گذاری بیزینسی اعطا میشود و نیاز به معرفی توسط سه بازرگان گرجی دارد.

آیا مهاجران ایرانی میتوانند خانه هایشان را بفروشند؟
بله، حتا ایرانی هایی که اقامتشان تمدید نشده، میتوانند یا به صورت وکالتی و یا با اخذ مجوز ورود ۴۵ روزه از سفارت گرجستان و یا وزارت خارجه، طی مدت مشخص شده، ملک خود را در گرجستان بفروشند.
خوب است بدانید، گرجستان با تغییر قانون، حداقل سرمایه گذاری برای دریافت اقامت موقت ملکی را از ۳۵۰۰۰ دلار به ۱۰۰،۰۰۰ دلار تغییر داده است.

آیا پاسپورت ایرانیان گرجستان باطل شده است؟
اساسا گرجستان به ایرانیان پاسپورتی اعطا نکرده و نمیکند که بخواهد آن را باطل کند. اما کسانی که اقامت دایم و حتی اقامت موقت معتبر دارند بدون مشکل وارد گرجستان میشوند. تنها کسانی که اقامتشان به پایان رسیده، تمدید نشده و خارج شده اند نمیتوانند ورود کنند.

در نهایت گرجستان نسبت به ترکیه، شرایط اقامتی سختتری برای ایرانیان داشته و دارد
فرانچایز و اخذ نمایندگی برندهای در ترکیه

آیا ترکیه فضای امنی برای سرمایه گذاری است؟

اساسا سرمایه گذاری یعنی ریسک پذیری و هرجای دنیا بخواهید سرمایه گذاری کنید باید با مشاوره و تحقیق و بررسی تمام جوانب را بسنجید
اما دقت کنید مطالبی که به عنوان شایعات مطرح میشود را به راحتی باور نکنید
نکات مهمی که در وویس منتشر شده توسط شخص نامعلوم در فضای مجازی هست که لازم میدانم به آنها یک به یک اشاره کنم

آیا ایرانیان میتوانند خانه خود را به ایرانیها بفروشند؟

الف-شما به هرکسی که بخواهید میتوانید خانه خود را بفروشید. هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت فروش خانه توسط مالک خارجی یا ترک وجود ندارد. این مسئله نه فقط قانونا بلکه تجربی هم برای همه ثابت شده است
ب- دقت کنید اگر با خرید ملک در ترکیه، شهروندی بگیرید شما تبعه ترکیه هستید و تمام حق و حقوق برابر با ترکها را دارید
ج- من به شخصه تجربه فروش ملک به ایرانی را دارم
د- محدودیت تنها برای خریدار است آن هم در شرایطی که بخواهد شهروندی بگیرد (دقت کنید برای اقامت هم مشکلی ندارید) تنها در صورتی که میخواهید برای شهروندی اقدام کنید باید ملک را از یک ترک خریده باشید

دفتر کار در ترکیه – از آفیس و هوم آفیس تا دفتر کار مجازی

تا ۵ سال بعد از خرید خانه نمیتوانید پول آن را برداشت کنید. این مطلب صحت دارد؟

الف- این مطلب صحیح نیست. اگر در ترکیه برای شهروندی و اخذ پاسپورت ترکیه خانه بخرید تا ۳ سال اجازه فروش آن را ندارید که این مسئله کاملا طبیعی است. ترکیه برای کسب سرمایه به شما تابعیت کشورش را میدهد و این خانه تنها ۳ سال اجازه فروش ندارد و بعد از آن میتوانید به راحتی آن را بفروشید.
ب- اگر خانه را به دلیلی به جز شهروندی گرفته اید، مثلا برای اقامت گرفتن یا برای زندگی یا برای اینکه اجاره بدهید، هروقت بخواهید خانه را میتوانید بفروشید و فورا پول را برداشت کنید.
د- با توجه به تحریم های بانکی پول را مستقیم به ایران نمیتوانید بفرستید و باید از صرافی های واسطه استفاده کنید.
البته انتقال پول به تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی بلا مانع است و همینطور میتوانید در حساب های بانکی خود در ترکیه، سرمایه را به لیر یا دلار نگه داری کنید.

ایرانیان برای فروش ملکشان باید به نهاد مستضعفان مراجعه کنند و به قیمت پایینتر ملک را بفروشند. این مطلب صحت دارد؟

بدون تردید صحت ندارد. نهادی با این نام یا با این کاربرد در ترکیه وجود ندارد و برای فروش ملک آژانسهای املاک تنهایی جایی است که میتوانید خانه خود را در آن بفروشید.
قیمت ملک در ترکیه هنگام خرید. و فروش کارشناسی میشود و این مسئله جز نقاط مثبت ترکیه است که به نفع هر دو طرف است
ب – قیمت ملک در ترکیه با نرخ بالایی در حال رشد است و خانه ای که ۲ سال پیش با قیمت ۲۶۵هزار دلار خریدهاید، الان حداقل ۳۵۰ هزار دلار ارزش دارد و با توجه به بازار داغ املاک مشتری به قیمت خواهد داشت.

در ترکیه سرمایه گذاری بکنیم یا نه؟

 

در نهایت در ترکیه سرمایه گذاری بکنیم یا نه؟
این انتخاب، تنها تصمیم شما و نه کسی دیگر است. باید تمام جوانب را بررسی کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید. اما ترکیه در حال حاضر یکی از سه کشوری است که بهترین شرایط اقامت و شهروندی را در دنیا دارد. شما تنها با ۲۵۰ هزار دلار سرمایه میتوانید اقامت دایم و پاسپورت ترکیه را بگیرید و با کمترین هزینه میتوانید کسب و کار راه بیاندازید

قوانین ترکیه، برای جذب سرمایه خارجی به خوبی تدوین شده و بسیاری از سرمایه گذاران اروپایی و آمریکایی و همچنین روس و عرب در ترکیه سرمایه گذاری کرده و میکنند.
ترکیه با موقعیت جغرافیایی که دارد پلی بین خاورمیانه و اروپاست و فرصتهای بیشمار آن را نمیتوان انکار کرد.

مهرداد محمدرضا هستم
ارسال