90 13 620 542 90+

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
 

دلیل اصلی شکست یک بیزینس در ترکیه چیست؟

مهرداد محمدرضا مشاور کسب و کار در ترکیه > راهنمای کسب و کار  > دلیل اصلی شکست یک بیزینس در ترکیه چیست؟

دلیل اصلی شکست یک بیزینس در ترکیه چیست؟

راه اندازی کسب وکار یک طرف و ادامه دادن این راه و کسب درآمد یک طرف دیگر. اگر کسب وکاری در ترکیه دارید و یا به فکر راه اندازی هستید و ترسهایی در دل دارید، و بهتری بگویم از شکست بیزینس در ترکیه میترسید، این مقاله برای شماست. مهمترین فاکتورهایی که میتواند به کسب وکار شما آسیب بزند طبق تجربه من در این مطلب گردآوری شده است.

من با ۶ سال تجربه مشاوره و راه اندازی بیزینس در ترکیه، کسب و کارهای مختلفی را بررسی کرده ام و تک تک دلایل شکست یک کسب و کار ایرانی در ترکیه را در این مقاله یادآوری میکنم.

برای مشاوره بیزینس در ترکیه روی واتس اپ با من در ارتباط باشید.

کلیک کنید

راه اندازی یک بیزینس در ترکیه میتواند خیلی سختتر از چیزی که فکر میکنید باشد و مهمترین دلیل آن عدم آشنایی با ترکیه و قوانین و پروسه کاری آن است . اما بعد از راه اندازی تازه مشکلات اصلی کار شروع میشود. اینجاست که باید بدانید هر قدم را چطور بردارید تا شکست نخورید.

اولین دلیل شکست یک بیزینس در ترکیه – عدم تسلط به زبان ترکی

این شاید تکراری ترین حرفی باشد که از من شنیده اید. عدم تسلط به ترکی روی بیزینس شما تاثیر میگذارد. تاکید میکنم این به این معنی نیست که هرکسی ترکی نداند شکست میخورد. اما خیلی از کسب و کارها در ترکیه به همین دلیل ساده زمین خورده اند. دانش زبان ترکی به شما در ارتباط برقرار کردن، مذاکره کردن با تامین کننده ها یا شرکت های همکار، ارتباط و شناخت مشتری و از همه مهمتر آشنایی با ترندهای روز و ذائقه مردم تاثیر دارد

مطالب محبوب: نوآوری در کسب و کار در ترکیه

فرض کنید یک رستوران دارید، مردم چه غذایی دوست دارند، اگر راضی نیستند چرا؟ اگر رستوران شما را دوست دارند به چه دلیلی به آن علاقه نشان میدهند. در ترکیه، گاهی مدیر رستوران سری به میزها میزند و خیلی دوستانه از آنها نظرشان را میپرسد. در تامین مواد اولیه نیاز به ارتباط با تامین کننده ها دارید و ده ها مسآله دیگر مثل روش تبلیغات و ارتباط با کارکنانتان همه و همه در موفقیت شما موثرند.

اگر ترکی نمیدانید:

۱- ترکی یاد بگیرید. این اولین توصیه است، هرجایی که هستید، اگر ایرانید از همین حالا شروع کنید، اگر کسب و کارتان را شروع کرده اید هم هر وقت ماهی را از آب بگیرید تازه است. وقت را از دست ندهید.

۲- از یک مشاور امین برای امور کاری و تجاری خود بهره بگیرید.

۳- یک مدیر یا دستیار مسلط به فارسی و ترکی داشته باشید. کسی که بتواند خوب صحبت کند. هم با مشتری و هم با همکاران شما. به خصوص اگر بیزینس شما B2B است اهمیت این مسئله بیشتر خواهد بود. چون مذاکره اهمیت بیشتری پیدا میکند.

۴- فرانچایز بگیرید. با اخذ نمایندگی از برندهای معتبر تا حد زیادی مشکلات شما مرتفع میشود. تامین مواد اولیه با برند اصلی است. فرقی نمیکند نمایندگی کوتون را دارید (تامین لباسها و تعداد هر محصول برای شعبه شما با برند اصلی است) و یا نمایندگی فستفود ینی تاووک (برند مرغ سوخاری که مرغ و سس و حتی ظرف های داخل سالن و پاکتهای بیرون بر با برند اصلی خواهد بود).گرفتن فرانچایز و نمایندگی از یک برند برای شما سودآور است اگر ترکی نمیدانید.

بیشتر بخوانید: شرایط وام گرفتن در ترکیه برای راه اندازی یک کسب و کار

دومین دلیل، راه اندازی غیر قانونی و بدون مجوزها

خیلی از کسب و کارهایی که در ترکیه توسط ایرانی ها راه اندازی شده، بدون مجوز و غیرقانونی شروع شده است. فراموش نکنید ما در ترکیه مهاجر هستیم و شرایط ما با کسی که در کشور خودش زندگی میکند متفاوت است.

درست است که گرفتن برخی مجوزها برای ما سختتر است اما راه اندازی یک کسب و کار از ابتدا به صورت قانونی بسیار مهمتر از چیزی است که فکر میکنید. حتی در برخی مواقع کار غیرقانونی ممکن است به دیپورت فرد منجر شود.

  • ثبت شرکت قدم اول برای راه اندازی یک کسب و کار در ترکیه است. چه نوع شرکتی لازم دارید و چه عناوین کاری برای شرکت ثبت میکنید؟
  • دومین قدم یک بیزینس در ترکیه، گرفتن جواز کسب روی شرکتتان است. بسته به اینکه در چه حیطه ای مشغول به فعالیت هستید جواز لازم را از شهرداری میگیرید.
  • سومین قدم ویزای کار برای خودتان و شرکاست. چالیشما ایزین در ترکیه یا همان اجازه کار برای شما به عنوان صاحب کار اهممیت بسیاری دارد.
  • سایر مجوزها مثل مجوز سرو الکل، مجوز فروش دخانیات یا اگر به دنبال راه اندازی موسسات آموزشی هستید، مجوزهای مورد نیاز برای آن را لازم دارید.

سومین دلیل شکست بیزینس در ترکیه، بودجه بندی و محاسبات سرمایه غلط

یک بیزینس درست در همان ابتدا و در بیزینس پلن خود مشص میکند چقدر سرمایه عملیاتی نیاز دارد. چقدر سرمایه در گردش میخواهد و چقدر برای تبلیغات باید هزینه کند.

خیلی ازسرمایه گذارها با تمام پولی که در جیب دارند کار را شروع میکنند به امید اینکه بتوانند از درآمدشان خرج بیزینس کنند. باید بدانید این روش برای هر بیزینسی جوابگو نیست. اگر یک بیزینس آنلاین شروع میکنید، شانس بیشتری برای این کار دارید اما فراموش نکنید هر کسب و کاری در ترکیه و یا هرجای دنیا خاک خوری دارد. یعنی تا مشتری شما را بشناسد و درآمد شما بتواند خرج هزینه ها را بدهد، زمان میبرد. سود شما روز اول به میزان میانگین پیش بینی شده نیست.

پس باید نه تنها به خرج ماهای اول بیزینستان فکر کنید، بلکه باید در نظر بگیرید که شرایط ممکن است تغییر کند. تورم اخیر ترکیه نشان داد که سرمایه گذار باید برای نوسانات بازار باشد.

اگر با اروپا و آمریکا کار میکنید، ممکن است هزینه تبادلات شما ناگهان تغییر کرده باشد. یا اینکه تامین مواد اولیه شما در ترکیه ناگهان زیاد شده و باید بتوانید تا ماه بعدی – که قیمت های جدید محصول و خدمات خرج مواد اولیه را میدهند- آن را تامین کنید.

بیشتری بدانید: بیزینس پلن در ترکیه | نقشه راه را فراموش نکنید

من در برنامه ریزی برای یک بیزینس تک به تک هزینه ها را محاسبه میکنم:

  • سرمایه لازم برای اجاره مکان کسب (مغازه و سالن و دفتر)
  • هزینه خرید تجهیزات (تجهیزات آشپزخانه یا کافه، سیستم پرداخت و …)
  • حداقل هزینه مبلمان برای دفتر، رستوران یا کافه
  • هزینه اخذ مجوزها (جواز کسب و مجوز سرو الکل و …)
  • حق برند در اخذ نمایندگی و فرانچایز
  • سرمایه در گردش ماهیانه برای خرید مواد اولیه، قبوض آب و برق و گاز
  • میانگین و حداقل حقوق دریافتی کارکنان در ماه

چهارمین دلیل، مشاوره نگرفتن

مهم نیست پیش خودتان فکر می‌کنید چه‌قدر خبره و مطلع هستید، وقتی می‌خواهید خط جدیدی را از کسب و کار راه‌اندازی کنید ان هم در کشوری جدید به عنوان مهاجر، بهتر است به دنبال نظرخواهی و مشورت با افراد حرفه‌ای باشید. این کار کمک‌ می‌کند بتوانید تشخیص دهید آیا این کسب و کار آن‌چنان که فکر می‌کردید سودده هست یا خیر. اغلب اوقات، کارآفرینان به این دلیل اقدام به راه‌اندازی یک کسب و کار می‌کنند که پیش‌تر شاهد سوددهی کسب و کاری مشابه برای دیگران بوده‌اند. مثلا خیلی از مراجعینم میشنوم که دوستم در استانبولکافه زده و خیلی خوب پول درمیاره یا آقای ایکس از آنلاین شاپ میلیونر شده. بله، شاید چنین کسب و کاری برای دیگران سودده باشد، ولی شاید رازی نیز پشت این موفقیت نهفته باشد. شاید این راز مثلا مربوط موقعیت، خدمات مشتری خوب، آگاهی از منابع مناسب برای تامین مواد اولیه و غیره باشد.

داشتن یک مربی برای راه اندازی بیزسن در ترکیه که همیشه شما را از ارتکاب اشتباهات احمقانه باز دارد، بسیار لازم و مفید است. مزیت دیگر مشورت با حرفه‌ای‌ها این است که، شما با آدم‌هایی ملاقات و گفت‌وگو می‌کنید که پیش‌تر، کسب و کار مشابه‌ی شما را راه‌ انداخته‌اند، اشتباهاتی مرتکب شده‌اند، و راه‌های جبران یا جلوگیری از آن اشتباهات را یاد گرفته‌اند.

برای مثال، بیل گیتس و سِر ریچارد برنسون دارای مربیانی نظیر وارن بافت و سِر فِرِدی لِیکر بودند. اگر آنها مشاور و مربی داشتند، شما چرا نداشته باشید؟

یکی از بهترین توصیه‌هایی که می‌توانم به هر آدمی در کسب و کار ارائه دهم این است که هرگز از یاد گرفتن دست نکشد؛ نه تنها باید در مورد بازاریابی در صنعت مربوط به خودتان مطالعه و کسب دانش کنید، بلکه در مورد چگونگی خرید و فروش خدمات و محصولات در دیگر صنایع، و هم‌چنین چگونگی اصلاح و بهبود اوضاع نیز کسب اطلاعات کنید.

پنجمین دلیل شکست یک کسب و کار در ترکیه، مکان یابی بد

یکی از آشنایانم چند سال پیش تصمیم گرفت در یک منطقه‌ی محلی استانبول کافی‌شاپ باز کند. همه کارها انجام شد و کافه افتتاح شد. قهوه‌ها عالی و با قیمت مناسب بودند. رابطه‌ی او هم با مشتریان نیز بسیار خوب و دوستانه بود. ولی بعد از یک سال، کافی‌شاپ‌اش به اندازه‌ی کافی رشد نکرد و به سختی می‌توانست آن را اداره کند؛ بنابراین تصمیم به فروش کافی‌شاپ گرفت.

کمی بعد از آن، یک کارآفرین جوان اما با تجربه که در ایران هم صاحب دو کافه محبوب است کار را به دست گرفت. او که سرمایه‌ی کافی هم در اختیار داشت، احساس کرد می‌تواند با تزریق پول به کافی‌شاپ، این کسب و کار را سودده و شیک و مد روز کند.

  • اما او هم نتوانست این کافی‌شاپ را به سوددهی برساند. چرا؟

به دلیل موقعیت مکانی این کسب و کار. کافه در محله ای بود که اغلب با ماشین تردد میکنند. فضا مناسب جوانها ولی در محله ای بیزینسی بود و البته جای مناسب پارک ماشین نداشت. اطراف آن کافه های رقیب با سرویس های بیرون بر و پارکینگ اختصاصی وجود داشت. نتیجه این‌که نمی‌توانید در جایی کسب و کارتان را آغاز کنید که نیازی به خدمات شما نداشته باشند. شیک و مد روز کردن کسب و کار باعث نمی‌شود آدم‌ها نزدتان بیایند و به شما وفادار بمانند. پیش از انتخاب مکان تاسیس کسب و کار باید به خوبی آن منطقه را از لحاظ بازار بررسی

جالب است بدانید:

در نهایت اینکه قدم به قدم را درست پیش بروید شما هم میتوانید موفق باشید. اینکه چند نفر را میشناسید کسب و کار در ترکیه شروع کرده اند اما شکست خورده اند به این معنی نیست که هر بیزینسی شکست خورده است.

اصولی قدم بردارید تا شما الگوی کارارآفرینان دیگر باشید.

5 نظر

  • Miaad
    پاسخ شهریور 4, 1401 در 15:35

    ببینید اساسا دانش زبان ترکی یا دانش زبان هر کشوری که میرید خیلی مهمه
    ایرانیا اینجا میان با فارسی حرف زدن تا انگلیسی غلط غولوط میخوان بیزینس راه بندازن
    بعد میگن چرا پول درنمیاریم یا چرا ترکا از ما خوششون نمیاد
    خب ادم حسابی چون همیشه طلبکاری!

  • Ahmadian
    پاسخ شهریور 4, 1401 در 15:38

    هرکی میرسه یا سوپرمارکت ایرانی میزنه یا رستوران ایرانی باز میکنه
    مگه چند تا ایرانی هست که مشتری شما بشه
    همه هم نکاه میکنن میگن ببین رسحون چه درآمدی داره

  • ساغر صبوری
    پاسخ شهریور 4, 1401 در 15:41

    ترکی بلد نباشیم رستوران ایرانی میشه زد؟ هزینه ش چقدره؟

ارسال نظر

مهرداد محمدرضا هستم
ارسال