90 13 620 542 90+

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
 

راهنمای شروع کسب و کار آنلاین ۲

مهرداد محمدرضا مشاور کسب و کار در ترکیه > راهنمای شروع کسب و کار آنلاین ۲

اهمیت آمیخته بازار یابی در ترکیه

اینجوری براتون بگم که اگر یک کسب و کار ذاتا پولساز نباشه، هر چی‌ام بابت تبلیغاتش هزینه کنی به نتیجه نمیرسی و پولت رو دور ریختی! از این جهت هست که قبل از هر چیز باید نیاز #بازار و عناصر سازنده‌ی بیزینسمون رو بررسی کنیم و بر اساس اونها برنامه‌ی جامع بازاریابی‌مون رو برای شروع کار در ترکیه تدوین کنیم.

آمیخته بازاریابی لیستی از این عناصر رو در اختیار ما قرار داده، که بدونیم چه آیتم‌هایی توی موفقیت برنامه‌ی بازاریابی‌مون نقش کلیدی بازی میکنه و لازمه که بهشون بپردازیم.

این لیست حاوی کلماتی هست که با حرف پی شروع میشن، اوایل در حد چهار تا عنصر بیشتر نبود

محصول : Product
قیمت : Price
محل توزیع : Place
تبلیغات :Promotion

بعدها با بزرگ شدن بازار و تغییر نیاز مخاطب، بزرگان، اساتید و بازاریابان اومدن این لیست رو گسترش دادن و عناصر دیگری رو بهش اضافه کردن یعنی هی این چهار عنصر اصلی #بازاریابی رو ریز کردن و این لیست طولانی‌تر شد، به طوری که امروز به ۴۵ عنصر رسیده!

حالا حرفم چیه ؟

شما به عنوان بازاریاب، کارآفرین و مدیر باید (تاکید میکنم باید) این عناصر رو به درستی بشناسید.
میتونید روی هر عنصر متمرکز بشید و مزیت‌های رقابتی رو برای ورود به بازار هدفتون ایجاد کنید بحث رقابت بر سر قیمت رو در نظر بگیرید، برای بعضی از کسب و کارها قیمت پایین میتونه #استراتژی برای ورود به بازار باشه اما برای برخی دیگر چنین چیزی ممکن نیست و باعث نابودی‌شون میشه! یا برای بحث بسته‌بندی میتونیم با کمی خلاقیت بهتر از رقبا به نظر بیایم و مزیتی برای محصولمون ایجاد کنید و غیره
قصد دارم در پست های آتی دونه دونه این عناصر رو بشکافم! و براتون مثال‌هایی از برندهای بزرگ و کوچیک به خصوص از کسب و کار در ترکیه و بیزینس های جدید و موفق در ترکیه بیارم .

نقش محصول در بازاریابی در ترکیه

همون طور که میدونید بازاریابی محصولی که کیفیت بالایی داره به مراتب آسون‌تر از محصولی هست که بی‌کیفیته! چون محصول با کیفیت و عالی، مشخصه‌های خوب بیشتری رو برای ارائه به بازار هدفش داره و همین موضوع باعث میشه که مشتری بعد از خرید و استفاده‌ی محصول کیف کنه! (کیفیت منجر به کیف مشتری میشه) و در ادامه برای اشتراک این تجربه‌ی خوب محصول شما رو، کسب و کار شما رو به دیگران توصیه کنه…

به عبارتی برای رسیدن به تبلیغات دهان به دهان یا سینه به سینه توسط مشتری که اثربخش‌ترین نوع تبلیغ هم هست، لازمه که دستی سر روی محصولات و خدماتمون بکشیم و اونها رو تا رسیدن به کیفیت عالی توسعه بدیم.

کیفیت بالا در کنار گارانتی محصولات به کسب اعتماد مخاطبان کمک می‌کنه و شما رو در مقایسه با رقباتون جلوتر می‌اندازه… حالا اگر محصولات رقبا هم با کیفیت بود و گارانتی میدادن، تکلیف چیه؟ ما باید همواره محصولات‌مون رو بروز کنیم و مشخصه‌های جدیدی به اونها اضافه کنیم اگر در مورد برخی از محصولات چنین چیزی امکان نداشت لازمه که روی عناصر دیگر بازاریابی کار بشه… اگر چه تمرکز اولیه‌ی ما روی عنصر محصول هست، اما بازاریابی عناصر دیگری مثل قیمت، بسته بندی و… نیز داره که همه‌ی اونها روی انتخاب مشتری و برتری شما نسبت به رقبا تاثیر می‌ذاره. (در مطالب بعدی دونه دونه توضیح میدم)

نکته‌ی بسیار بسیار مهم برای تقویت عنصر محصول، بهینه‌سازی اون با توجه به نیاز بازار و مخاطب هدف هست. خاطرتون هست در پنج یا شش مقاله قبل، اولین قدم راه‌اندازی کسب و کار رو شناخت مخاطب و نیازش گفتم. چراکه این شناخت روی تک تک عناصر بازاریابی و تصمیمات ما تاثیر اساسی می‌گذاره، یعنی همواره متوجه مخاطب هدف هستیم که چه نیازهایی داره، چه فیدبک‌هایی پس از خرید به ما میده تا در عناصر مختلف بازاریابی مثلا محصول، قیمتگذاری ، بسته‌بندی، روابط عمومی و… اونها رو در نظر بگیریم.

نقش قیمت در بازاریابی در ترکیه

‌قیمت از عناصر کلیدی بازاریابی هست که پیش از خرید توسط مشتری بارها بررسی و مقایسه میشه. از این جهت لازمه که استراتژی صحیح و مناسبی رو برای قیمت گذاری محصولات و خدمات‌مون داشته باشیم، وقتی از قیمت‌گذاری صحیح صحبت می‌کنم منظورم لزوما پایین‌ترین قیمت نیست! بلکه باید بر اساس نیاز و نگاه بازار ، وضعیت رقبا، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود و… استراتژی مناسبی رو اتخاذ کنیم

اینجوری براتون بگم که مشتری مثل ترازو می‌مونه! همش در حال مقایسه کردنه، من چقدر پول دادم و در ازاش چه ارزش یا ارزش‌هایی رو بدست آوردم. منظور از ارزش هر چیزی هست که منجر به کیف کردن مشتری بشه! مثلا برخورد خوب پرسنل، مشاوره‌ی دقیق پیش از خرید، دسترسی آسان به فروشگاه، امکان ثبت سریع و آسان سفارش به صورت آنلاین، بسته‌بندی شکیل محصولات، ارسال و نصب رایگان، پشتیبانی پاسخگو، گارانتی معتبر و هر چی که حال مشتری رو خوب کنه، کارش رو راه بندازه و کیفش رو کوک کنه.

تمام حرفم این هست که اگر ما بتونیم سبدکالا و خدمات‌تون رو طوری بچینیم که مشتری حس کنه، با خرید از ما، ارزشی بیش از پول پرداخت شده، بدست میاره به احتمال زیاد در جذب او موفق شدیم. برای اینکه راحت تر این حس رو ایجاد کنیم، به جز موارد بالا ارائه‌ی هدایای تبلیغاتی ارزشمند یا اشانتیون‌های مرتبط بامحصول، برگزاری جشنواره‌ها و ارائه تخفیف‌های ویژه و…. میتونه در افزایش ارزش پیشنهادی در یک کسب و کار در ترکیه به ما کمک کنه.

نکته‌ی مهم آخر اینکه در مسیر راه اندازی و توسعه کسب و کار باید استراتژی قیمت گذاری یا ارائه تخفیف رو به‌روزرسانی کنیم، چراکه گاهی یک استراتژی برای ورود به بازار انتخاب فوق‌العاده‌ای هست و بازدهی عالی داره اما در ادامه اگر تغییر نکنه منجر به نابودی کسب و کار میشه.

با ما تماس بگیرید

برای ثبت شرکت در ترکیه
حضور در مناطق آزاد تجاری ترکیه
بازاریابی در ترکیه، اروپا، آمریکا و ایران
فعالیت در شهرک‌های صنعتی ترکیه
گسترش کسب و کار بین المللی
مشاوره بیزینس‌های بزرگ و کوچک

مهرداد محمدرضا؛ مشاور کسب و کار در ترکیه

90 13 620 542 90+


نقش مکان در بازاریابی در ترکیه

استراتژی “مکان” یا استراتژی توزیع شامل تمام روش‌های توزیع] محصولات و خدمات از طریق فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین می‌باشد.

انتخاب مکان مناسب و شیوه‌ی صحیح توزیع محصولات و خدمات، کسب و کار شما رو در دسترس مخاطبان هدف قرار میده، برای مثال اگر من بخوام یه دوربین عکاسی‌ بخرم، اول از همه گوگل رو سرچ می‌کنم. وب سایت‌هایی که به درستی و بر اساس نیاز مخاطب برای موتورهای جستجو بهینه شده باشن و در صفحه‌ی اول گوگل و جز لینک‌های نخست پیشنهاد داده میشن، احتمال بیشتری رو در جذب مشتری خواهند داشت

پس وقتی از مکان مناسب برای یک فروشگاه اینترنتی صحبت میشه باید به جایگاه اون سایت در موتور جستجوی گوگل توجه بشه و روش‌های آسان و سریع ثبت و ارسال سفارشات و تکمیل فرآیند #فروش رو بررسی کنیم. صرفا داشتن یه سایت کافی نیست

در حالی که در مورد یک مغازه‌ی فیزیکی، میزان پاخور مغازه که مثلا در فلان پاساژ پر رفت و آمد هست، در دسترس بودنش که مثلا نزدیک ایستگاه مترو هست، پرستیژ مکان که مثلا در تاج طهران واقع شده و عوامل بسیار دیگه رو باید در نظر گرفت

استراتژی صحیح در بدست آوردن جایگاه و مکان مناسب کسب و کار و روش‌های توزیع می‌تونه مزیت رقابتی شما باشه. برخی از کسب و کارها به واسطه‌ی نوع خدمات و محصولات‌شون و مخاطبانی که هدف قرار دادن باید سرمایه‌ی قابل توجهی رو به ایجاد مکان کسب و کارشون اختصاص بدن تا حس پرستیژ رو به مخاطب القا کنن، این در حالی هست که شاید رقبایشون به این مهم توجه نداشته باشن یا شرایط مالی پرداختن به آن را نداشته باشن… برای برخی از فروشگاه‌ها تعدد شعبات در مکان‌های مختلف امری ضروری به حساب می‌آد، تا از این طریق همواره در دسترس مخاطبان هدف قرار بگیرن، مسلما داشتن شعبات بیشتر با حفظ کیفیت می‌تونه مزیت رقابتی خوبی باشه

پس همون طور که می‌بینید عنصر “مکان” نیز مانند عناصر دیگر بازاریابی که پیش‌تر بررسی کردیم یک استراتژی ثابت و مشخص نداره و با توجه به نوع بیزینس میشه رویکردهای متفاوتی نسبت به اون داشت… دقت کنید که انتخاب استراتژی مناسب در این زمینه هم شما رو نسبت به رقبا برتر نشون میده و هم تاثیر مستقیم بر میزان افزایش فروش شما داره

تبلیغات در ترکیه

کلید ورود به بازار ترکیه و موفقیت در #فروش، گامی که باید دقیق بردارید

نقش تبلیغات در بازاریابی در ترکیه

چهارمین عنصر مهم بازاریابی “تبلیغات” هست. هر نوع فعالیتی که با هدف افزایش آگاهی یا ترغیب مخاطبان به خرید محصولات و خدمات شما انجام بشه یا منجر به معرفی هر چه بیشتر نام تجاری‌تون بشه در این عنصر قرار می‌گیره.

گاز اونجایی که “تبلیغات هدفمند” به افزایش فروش و یا وفاداری مشتریان فعلی منجر میشه، اکثر بازاریابان معتقدند که
” تبلیغات هزینه نیست، سرمایه گذاری هست”
و دیر یا زود سرمایه‌ای بیش از آنچه که بابت تبلیغ پرداخت کردید، بدست میارید… این باور میتونه درست باشه به شرطی که روی “هدفمندی” تبلیغ تاکید کنیم و این هدفمندی جز با درک درست فرآیند بازاریابی و شناخت کامل ابزارهای تبلیغاتی در ترکیه و در نهایت تکنیک‌های فروش بدست نمیاد.

عملکرد هوشمندانه‌ی شما در فعالیت‌های تبلیغاتی کسب و کارتون، می‌تونه دلیل برتری شما نسبت به رقبا باشه… یعنی اینکه


اگر شما استراتژی درستی رو برای تبلیغ محصولات و خدمات‌تون پیش بگیرید
ابزارها و شیوه‌های تبلیغاتی سنتی و مدرن رو به خوبی بشناسید
به درستی ابزارها رو انتخاب و اولویت‌بندی کنید
سرمایه‌تون رو روی ابزار و شیوه‌ای که بازدهی مناسبی دارند بگذارید

می‌تونیم انتظار داشته باشیم بازدهی بالاتری نسبت به دیگر رقبا بدست بیاریم و این یعنی #مشتری و سهم بیشتری از بازار…پس بازاریابی در ترکیه (پروموشن) رو جدی بگیرید.

نقاط درد مشتری را پیدا کنید
Customers’ Pain Points

قدمی مهم در بازاریابی در ترکیه

پنجمین عنصر مهم در فرآیند بازاریابی تشخیص و ارائه راهکار برای نقاط درد مخاطبان هدف هست. نقاط درد یعنی موضوعاتی که مخاطبان شما رو آزار می‌ده یا اونها رو نسبت به خرید محصولات‌تون نگران می‌کنه… مثلا همه دوست دارن خرید کنن، اما پول دادن برای اکثر افراد نقطه‌ی درد محسوب میشه و ما در فرآیند فروش با نقاط درد متعددی روبرو هستیم.

فردی که برای خرید اتومبیل اقدام می‌کنه در فرآیند خرید ممکنه به موضوعاتی مثل تصادفات احتمالی، هزینه‌های بالای نگهداری، کمبود قطعات یدکی و… فکر کنه و این موارد برای او تبدیل به نقاط درد بشه. ما باید راه‌حل‌هایی رو پیش پای مخاطبان‌مون قرار بدیم تا این نقاط درد رو یا از بین ببریم و یا کمرنگ کنیم، در مثال فوق افزودن وسائل لوکس جانبی به اتومبیل میزان برانگیختگی منفی قیمت رو کاهش میده و تشخیص منصفانه بودن معامله رو برای مخاطب سخت می‌کنه، یا گارانتی واقعی خودرو و ارائه‌ی اطلاعاتی از مراکز متعدد سرویس و تعمیر خودرو میتونه تا حدی این نقاط رو پوشش بده.

حالا چگونه نقاط درد مشتریان رو شناسایی کنیم؟ اینجا چهار گروه اصلی رو بررسی می‌کنم اما این بحث به این گروه‌ها خلاصه نمیشه و بسیار گسترده‌تر از این حرفاست:

مالی: لازم است قیمت محصولات بهینه بشه تا در نگاه مخاطب معامله‌ای منصفانه به نظر بیاد. افزودن وسائل جانبی، هدایای_تبلیغاتی مرتبط، شرایط پرداخت اقساطی، توضیحات مزایای رقابتی محصول و هر آنچه که قیمت رو مناسب جلوه بده در این بخش باید بررسی بشه.

بهره‌وری: مخاطب باید اطمینان داشته باشه که با خرید محصول و دریافت خدمات ما بهره‌وری بیشتری نسبت به گذشته خواهد داشت و در زمان کوتاه‌تری می‌تونه از پس کارهاش بربیاد و راندمان بالاتری بدست میاره…
– فرآیند: اینکه استفاده از محصول و خدمتی پیچیده باشه گاهی مشتری رو می‌ترسونه. باید فرآیند ساده و بر روی سادگی اون تاکید بشه تا این نقطه درد رو هم برطرف بشه.

پشتیبانی: گاهی مشتری نسبت به پشتیبانی یا توسعه آتی محصولات نگرانه که با ارائه‌ی برگه‌های پشتیبانی و تعهد کتبی می‌توانیم تا حدی این نقطه‌ی درد رو کنترل کنیم اما پیش از اون مسئولان فروش و تیم پشتیبانی باید به گونه‌ای با مشتری برخورد کنن که مخاطب خودش رو جدای از کسب و کار نبینه

تشخیص این نقاط درد گاهی ساده و گاهی پیچیده هست ولی بسیار مهمه که برای این موضوع وقت بگذاریم… چراکه شناسایی و کمرنگ کردن اونها به طور مستقیم بر افزایش فروش محصولات و خدمات‌مون تاثیر می‌گذاره

نقش بسته بندی در بازاریابی در ترکیه 

رسیدیم به بحث دوست‌داشتنی “بسته‌بندی”… بسته بندی محصولات نقش موثری در ارتقا سطح برند و افزایش_فروش در ترکیه داره؛ زیبایی، چشم‌نوازی، کارآمدی و خلاقیت در بسته‌بندی به همون اندازه‌ی عنصر تبلیغات میتونه در میزان فروش در ترکیه تاثیرگذار باشه.

یک بسته‌بندی خوب باید در درجه‌ی اول از محصول محافظت کنه ( مثلا از نور خورشید، ضربه و… ) بعد از اون اطلاعات مرتبط با محصول رو به مخاطب منتقل کنه ( مثلا دستورالعمل‌های استفاده، هشدارها، مواد تشکیل دهنده و… )، کاربردی بوده (مثلا درب کنسرو‌ها یا بسته‌بندی سس‌های کچاپ و… ) و به راحتی قابل حمل و استفاده باشه و در نهایت می‌تونه خلاقانه هم باشه! چراکه #بسته_بندی_خلاقانه ، محصول شما رو در دریای وسیعی از گزینه‌هایی که پیش روی مخاطب قرار دارن، متمایز نشون میده.

به این جمله خوب فکر کنید ” بسته‌بندی خوب در واقع می‌تونه ارزش ادراک شده محصول توسط مخاطب رو افزایش بده.” اگر مطالب قبلی رو خونده باشین میدونید که من در خصوص قیمت و ارزش محصول صحبت کردم و گفتم به جز تخفیف دادن راه‌های دیگه‌ای هم برای افزایش ارزش پیشنهادی‌مون وجود داره… دقیقا بسته‌بندی حرفه‌ای محصولات میتونه یکی از اون راه‌ها باشه که ما قیمت محصولاتمون رو منطقی و معامله رو منصفانه جلوه بدیم. بعلاوه اینکه خود بسته‌بندی در تجربه‌ی استفاده از محصول هم موثره

خلاصه‌ی مطلب اینکه از این عنصر بازاریابی به سادگی نگذرید، معجزه‌ها در این مورد دیدم

نقش لذت در بازاریابی در ترکیه

خوب تو این مطلب میرسیم به عنصر مهم “لذت” در #بازاریابی

مردم به دنبال درک این موضوع هستند که محصولات و خدمات پیشنهادی شما چطور زندگی اونها رو شادتر می کنه؟ به این مطلب توجه داشته باشید که مخاطبان شما برای رسیدن به خوشبختی تلاش می‌کنن و بر این اساس تصمیم می‌‍گیرن که محصول و خدمتی رو بخرن یا نخرن. اگر اونها باور داشته باشن که محصول شما به دلایلی باعث لذت اونها میشه، برای داشتنش برنامه‌ریزی و اقدام میکنن.

گاهی این اتفاق سادست مثلا “طعم پیتزاهای جدید ما رو امتحان کنید، عاشقش می‌شید!” در ذهن مخاطب غذای خوب به حس شادی بسیار نزدیکه و یه پیام ساده میتونه محرک خوبی باشه. اما در برخی از محصولات ارتباط به این روشنی و سادگی نیست، “سیستم جدید مدیریت محتوای ما کار با پروژه‌ها رو ساده‌تر و کارآمدتر می‌کنه” در این جمله ما سادگی پیتزای خوشمزه رو نداریم اما هنوز قول همان قول است: ” این محصول رو بخر و خوشحال‌تر شو”. افزایش کارآمدی و ساده شدن کار حس خوبی رو منتقل میکنه و این همون چیزیه که مخاطب دنبالشه… پس ما چه پیتزا فروش باشیم یا برنامه‌نویسی که سیستم مدیریت محتوای سایت رو ارائه میکنه در نهایت داریم لذت می‌فروشیم.

در فرآیند بازاریابی کسب و کارتون در ترکیه دقیق بشید و ببینید در کدام نقاط میتونید عنصر لذت رو اضافه کنید، سوالی که در این بخش باید بهش جواب بدید اینه “چه کار کنیم مخاطب لذت بیشتری ببره؟ ” نه تنها با استفاده از محصول و خدمات بلکه در کل فرآیند بازاریابی لذت ببره… چطور در ارتباط با ما لذت ببره؟ چرا باید با دیدن محتوای تبلیغاتی ما لذت ببره؟ چطور خدمات ارسال محصول یا پشتیبانی آن به لذت مشتری ختم بشه؟ کل فرآیند رو در نظر داشته باشین…

با ما تماس بگیرید

برای ثبت شرکت در ترکیه
حضور در مناطق آزاد تجاری ترکیه
بازاریابی در ترکیه، اروپا، آمریکا و ایران
فعالیت در شهرک‌های صنعتی ترکیه
گسترش کسب و کار بین المللی
مشاوره بیزینس‌های بزرگ و کوچک

مهرداد محمدرضا؛ مشاور کسب و کار در ترکیه

90 13 620 542 90+

آخرین قدم در بازاریابی در ترکیه 
کاشت 

اگه شما چیزی رو حدودا ۱۰ بار بشنوی یا ببینی کم‌کم باورش می‌کنی! این قانون در بازاریابی به عنوان عنصر “کاشت” ازش یاد میشه. به همین دلیل هست که ما بارها و به شکل‌های مختلف و با ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی متفاوت با #مخاطب_هدف ارتباط برقرار می‌کنیم و پیام تبلیغاتی یک کسب و کار در ترکیه رو به سمع و نظرش می‌رسونیم.

وقتی مخاطب هدف به صورت برنامه‌ریزی شده و مکرر در معرض تبلیغ یک محصول، برند ، ایده یا هر چیز دیگری قرار می‌گیره، زمان انتخاب که فرا میرسه به صورت ناخودآگاه به سمت نام یا لوگوی آشنا سوق پیدا میکنه. یعنی اونجایی که در انتخاب محصول یا خدمتی تردید داره، گزینه‌ای رو انتخاب میکنه که آشناتر به نظر میاد. این استراتژی فروش و بازاریابی در ترکیه مثل همه دنیا جواب میده

تکرار (هدفمند)، تکرار (هدفمند)، تکرار (هدفمند) رمز پیروزی در تبلیغات هست… به نظر من اهمیت ویژه‌ای در بین عناصر آمیخته_بازاریابی دارد

مهرداد محمدرضا هستم
ارسال