90 13 620 542 90+

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
 

بیزینس پلن در ترکیه | نقشه راه را فراموش نکنید

مهرداد محمدرضا مشاور کسب و کار در ترکیه > آموزش  > بیزینس پلن در ترکیه | نقشه راه را فراموش نکنید

بیزینس پلن در ترکیه | نقشه راه را فراموش نکنید

بیزینس پلن در ترکیه

برای اینکه در کسب و کارتان موفق شوید، باید سوار بر تغییراتِ آن در حال و آینده باشید. برای خلق آینده‌ای روشن راهی جز برنامه ریزی و طراحی وجود ندارد. بیزینس پلن در ترکیه که پلن کسب و کار یا پلن کاری نیز نامیده، به شما کمک می‌کند تا آینده‌ای روشن برای بیزینس خود رقم بزنید و شکست‌های احتمالی را کاهش دهید.

ممکن است کسب و کار شما نقاط کور و ابهاماتی وجود داشته باشد که از آن‌ها مطلع نباشید یا اگر هم بدانید، امکان شفاف‌سازی آن را نداشته باشید. بیزنس پلن درواقع نقشه راه کسب و کار شما در ابعاد مختلف است و تمام این نقاط مبهم را برای شما شفاف می‌کند. 

نوشتن طرح کسب و کار اصول و مراحلی دارد که می‌خواهیم در این مقاله شما را با آن‌ها آشنا کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که چگونه بیزینس پلن بنویسیم. در این مطلب تصمیم داریم در ابتدا درباره چیستی و ماهیت پلن کسب و کار صحبت کنیم و در کنار بیان چارچوب یا ارکان اصلی آن (مولفه های اصلی آن) روش نوشتن بیزینس پلن و مراحل طراحی بیزینس پلن را توضیح دهیم.

کجا باید از بیزینس پلن استفاده کنیم؟

هرجا قرار است تصمیم استراتژیک بگیزید. نه فقط در راه اندازی بله در هر تغییری مثل محصول جدید یا ری برند و یا وارد شدن به یک بازار جدید. مثلا اگر. میخواهید در ترکیه کار راه بیاندازید حتی اگر در ایران همین کسب و کار را دارید نیاز به بیزینس پلن دارید.

  • وقتی می‌خواهید تصمیم بگیرید که محصولات و خدمات خود را چگونه به دست مشتریان برسانید؟ 
  • در سال پیش رو به چه تعداد نیروی انسانی با چه توانمندی‌هایی نیاز دارید؟
  • چگونه کسب و کارتان را می‌توانید توسعه دهید؟
  • با چه کسانی رقیب هستید و با چه کسانی می‌توانید هلدینگ راه بیندازید؟
  • چگونه کسب و کار و حرفه‌تان را به مشتریان معرفی کنید؟

سایت Investopedia.com در سال ۲۰۱۹ یک گزارش منتشر کرد که نشان میداد میزان شکست استارت‌آپ‌ها حدود ۹۰درصد است. تحقیقات به این نتیجه رسیده است که ۲۱٫۵ درصد استارت‌آپ‌ها در سال اول، ۳۰درصد در سال دوم، ۵۰درصد در سال پنجم و ۷۰درصد در سال دهم شکست می‌خورند.

مهم‌ترین عامل شکست کسب و کارها چیست و چگونه می‌توانیم کسب و کار موفقی داشته باشیم؟ نمی‌توانیم قاطعانه بگوییم نداشتن بیزینس پلن تنها دلیل شکست بیزینس‌ها محسوب می‌شود؛ اما داشتن آن قطعا از شکست هر کسب و کاری جلوگیری می‌کند. حالا که با ضرورت داشتن پلن کسب و کار آشنا شدید، بهتر است به تعریف چیستی آن بپردازیم.

بیزینس پلن یا پلن کسب و کار چیست؟

بیزینس پلن در ترکیه (business plan) یا پلن کسب و کار به شما کمک می‌کند تا بفهمید می‌خواهید چه محصول یا خدمتی را به چه کسی با چه قیمتی ارائه کنید و چگونه آن را به مشتری یا مخاطب خود برسانید؛ محصول یا خدمت شما چه سودی به مشتری می‌رساند؟

۱٫ محصولات یا خدمات شما در ترکیه

محصولات یا خدمات شما یکی از اجزای اصلی در طراحی بیزینس پلن در ترکیه هستند. محصول شما باید چیزی باشد که بودن یا نبودن آن در جامعه تفاوت ایجاد و مشکلی را از مشتری برطرف کند؛ پس برای طراحی آن باید تسلط ویژه‌ای بر نیاز مشتری‌تان داشته و بر توانمندی‌های کارکنان‌تان در تولید و ارائه آن واقف باشید.

 این نکته را هم بدانید که مشتری تلاش‌های شبانه‌روزی شما را نمی‌بیند؛ بلکه محصول شما را می‌بیند. مثلا این محصول ممکن است سایت شما باشد. یک سایت تکمیل شده و آراسته و با دسته بندی های دقیق این پیام را به مخاطب شما میدهد که خدمات شما دقیق و حساب شده و با کیفیت است.

۲٫ مشتری یا مخاطب شما در ترکیه

مشتری شما کسی است که شما تمام این کارها را برای رضایت او می‌کنید و او نیز به‌خاطر دریافت خدمات به شما پول می‌دهد؛ بنابراین باید برای شناسایی او و ویژگی‌هایش (پرسنای مخاطب) وقت بگذارید.

پرسونای مخاطب شما به شما می‌گوید مشتری چگونه فکر می‌کند؟ چگونه به محصول شما احساس نیاز می‌کند و برای رفع آن نیاز چه مسیری را طی می‌کند تا به محصول شما برسد؟

نکته مهم بیزینس پلن در ترکیه همین شناخت مخاطب هدف در کشور ترکیه است. بدون شک ذائقه متفاوت مردم در این کشور، زبان و فرهنگشان با تفاوتهایی که دارد هرچند بسیار نزدیک به ما هستند ولی میتواند تاثیر بزرگی روی مخاطب هدف شما بگذارد.

باید انتخاب کنید مشتری شما چه کسانی هستند. آیا روی شهروندان ترکیه تمرکز دارید؟ مثلا اگر جوانان ترک مشتری شما هستند، چه رنگی توجهشان را جلب میکند؟ چه موسیقیی در کافه دوست دارند بشنوند؟ چه ساعاتی به خرید میروند؟

اگر جامعه هدف شما ایرانیان هستند هم نمیتوانید با فرمول مشتری در ایران پیش بروید. مهاجران به کشور ترکیه، ذائقه خودشان را دارند. سطح تحصیلات و فرهنگ و زبان آنها مشابه تمام مردم ساکن ایران نیست. پس بیزینس پلن در ترکیه برای یک بیزینس هم باید متفاوت باشد. حتی اگر مشتری شما ایرانی است.

۳٫ ارزش پیشنهادی محصولتان

ارزش پیشنهادی شما باید راه‌حلی باشد که شما با ارایه محصولتان مشکل مشتری را حل می‌کنید و آن راه‌حل تفاوت مهمی با محصولات مشابه در بازار دارد؛ بنابراین باید مشتری را راغب کرده تا محصول شما را انتخاب کند.

در نوشتن بیزینس پلن در ترکیه به این دقت کنید که شما یک شرت خارجی در این کشور هستید و باید مزیت رقابتی کافی برای ماندن در بازار داشته باشید. چون چالشهای شما بیشتر از شهروندان ترک خواهد بود.

۴٫ شیوه توزیع و چگونگی ارائه خدمات

محصول شما و مزیت‌هایش از چه طریقی به دست مشتری می‌رسد؟ مشتری چه شیوه‌ای را می‌پسندد؟ رقبای شما از چه راه‌هایی استفاده می‌کنند تا محصولشان را به دست مشتری برسانند؟ آیا شما می‌توانید در این موضوع خلاقیت ویژه‌ای داشته باشید؟ کانال‌های مستقیم و غیرمستقیم انجام این کار چیست؟

فروش اینترنتی، سایتهای فروش ترکی مثل ترندیول، گتیر و هپسی بورادا را در نظر بگیرید. آمازون برای فروش بین المللی هم میتواند به درآمد دلاری و یورویی شما کمک کند.

>>بیشتر بخوانید: بهترین سایتهای فریلنسری برای درآمد دلاری – کار در ترکیه

برای اطلاعات بیشتر درباره راه اندازی کسب و کار در ترکیه و بررسی بیزینس پلن شما، در واتس اپ با من تماس بگیرید.

3 نظر

  • mahmood
    پاسخ شهریور 4, 1401 در 15:36

    shoma bussiness plan ham minevisid baraye ma?

  • Hesamodin
    پاسخ شهریور 4, 1401 در 15:40

    با سلام به آقای محمدرضا
    ارادتمندیم همیشه
    میخواستم بپرسم بیزینس پلن فقط برای بیزینس آنلاین و استارتاپه یا هر کاری بیزینس پلن میخواد؟

ارسال نظر

مهرداد محمدرضا هستم
ارسال